Oväder som heter duga!

Jag kommer verkligen att vara en helt ny människa när jag kommer hem. Jag tvingas dagligen att gå igenom en massa saker som jag avskyr. Som åskan. Jag kommer nog aldrig att vara rädd för svensk åska längre. Jag citerar Louise: "Man är van vid turkisk åska och oväder, men dessa smällar tog nog priset".
Och just denna kvällen är jag ensam och på väg hem.. Jag ska ta det från början!
Tyska Maria hade ju ritat sin vackra karta till mig som skulle ta mig till ett billigt fruktställe. Eftersom jag fick skjuts hem av Kadir på lördag-kvällen så tog jag fram denna kartan och började promenera efter jobbet på söndag kväll. Var inga konstigheter. En okej dag vädervis, allt på kartan stämde. Jag kom fram till både Migros och frukthandeln. Min lilla mardröm börjar när jag tar ett steg utanför frukthandeln. Den svarta himlen blinkar.. Vilket tyder på åska! Men jag var lugn fortfarande då det var samma sak en annan kväll men då hörde vi inte ens åskan för den var så långt bort. Så jag fortsatte gå efter kartan.
Det började bli mindre och mindre folk på gatorna, mindre affärer. Jag började fundera om jag verkligen var på rätt väg? Men jag svängde enligt kartan. In på en väg som verkade oändlig, öde och väldigt mörk för min smak.. Men jag var ju tvungen att prova. hade ingen lust att vända och gå samma väg tillbaka för att sedan gå hem. Jag hade redan gått himla långt. När jag går där på den öde vägen och ser något långt fram som skulle kunna vara min sista sväng innan Bilgi började regnet komma. Åh nej! Men när jag kom fram såg det knappt alls ut som Tyska Maria hade förklarat. Men ändå var det första rondellen.. Och i den skulle jag ta vänster..
Jag var ju tvungen att prova. Denna väg lika oändlig och mörk och tom. Nu började jag höra mullret långt borta. Jag började få panik och tänkte "Maria vad fan har du tagit mig ut på för vägar?! Jag vill inte mer!" Mina glasögon blev prickiga och jag fick lov att ta bort dem.. Jag har inte vant mig ordentligt med dem ännu. jag gick och jag gick och jag trodde aldrig jag skulle komma hem igen. Det började bli ett riktigt regn och jag började tappa hoppet. Tänkte att jag kanske bör vända?! Just då hör jag "bip bop bip bop" och utropet från Moskén börjar. Min Moské? Snälla säg att det är min Moské!! Jag sökte med blicken och visst såg det väl ut som min Moské?! Men å andra sidan ser alla likadana ut i mina ögon, i alla fall i mörkret.. Och jag kunde inte se Bilgi ågonstans.. Jag gick och jag gick. Giss om jag blev glad när jag såg mina skyltar! ÄLSKADE skyltar. ÄLSKADE Bilgi!
 
 
 
Detta var verkligen ett halleluja-moment för mig!
Tills jag kommer hem på min gata och inser att Maria & Selma ju är borta på tennis.. Hasan verkar vara med dem även idag. Och Kadir har inte kommit hem från jobbet ännu. Åh! Tänk om Hugo inte heller är hemma?!
Regnet har nu börjat ta i ännu mer och mullret blir högre. Så ser jag en ljus svans som viftar på trappen! Tack och lov! Hugo! Jag komme rin på gården och en blöt hund möter mig. Jag tänker först tt jag lär hålla honom ute, men ångrar mig snabbt. Han får följa med in. Bara tills ovädret är förbi.
Så vi kommer in. Det luktar blöt hund i hela lägenheten! När jag slår på lampan i rummet blinkar det bara till sen är den trasig. Men i hallen lyser det ännu.Jag sätter mig vid datorn. Nu smattrar regnet rejält mot rutorna. Tack för att jag hann hem innan det värsta! Jag hinner lagom in på nätet och så smäller det till. Rejält! Jag sitter med stigande puls och räknar mellan blixten och knallarna. Närmare och närmare. När jag räknar till 2 km bort blir det svart och internet försvinner. Min puls är nu skyhög och jag sitter alldeles skakis. Snart smäller det och blixtrar samtidigt. Fruktansvärt! Hela huset skakade. Jag trodde aldrig i mitt liv att jag skulle vara så rädd för åska. Men här låg jag nu. Under täcket, med händerna pressade mot öronen, gråtandes som ett barn och bara önksade att det skulle vara över.
 
Ser ni Moskén hon ritat? Jag skrattade länge och väl. Ser ni? Det är den som ser ut som en kanin!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0